Project Description

Promovec elcykel

Promovec elcykel är gjord i Danmark och anspassad för nordiska förhållanden.  Innan jag bestämde mig för Promovec läste jag mycket om olika märken och de flesta klagomålen gällde att batteriet och cykeln inte klarade av kyla och saltslask. Jag provade dessutom den populära Lifebike, men Promovec var överlägset bäst.

Om du ska ha elcykel tycker jag den viktigaste frågan är om du vill ha fast gas eller steglös. Steglös passar utmärkt i stan där det är många gas och inbromsningar. Den steglösa gasen passar även utmärkt när du vill cykla mestadelen själv och bara få en extra skjuts då och då av gasen. Nackdelen med steglös gas är om du cyklar längre sträckor. Man blir trött i handen av att hålla på gasen och då hade en fast gas varit att föredra.

Lifebike elcykel

Lifebike var ganska kraftig i ramen med rejält böjt styre, bred sadel och gammaldags fotstöd. På något sätt påminde den lite om en rullator när jag stod där och spanade in den..

Men prova fick vi och efter en tur var jag positivt överraskad. Nu helt plötsligt kändes otroligt tungt att cykla med cykelkärra och Leo hela uppförsbacken i motvind hem från skolan på min femväxlade Trek.

Lifebiken hade tre fasta lägen på gasen och tre växlar. Utan gas var den ganska trögtrampad så gasen var det första jag satte igång. Jag susade upp i trean på båda och höll en ganska hög hastighet. När jag skulle vända slutade jag trampa och således slogs även motorn av. Jag upplevde dock att det drog iväg på ett nästan okontrollerat vis när jag började trampa igen i ettan men hade gasen i trean. Det gillade jag inte så mycket, men tänkte att det vänjer jag mig säkert vid.

Tyvärr visade sig att Lifebike hade gått i konkurs och inga garantier gällde. Det blev ett NO på det köpet, då det är mycket el och nya grejer som man inte är hundra på att det håller vad det ska.

Promovec test

Utseendemässigt var Promovec elcykel mycket slimmare och inte lika böjd (läs tantig) som Lifebike. Promovec såg ut som vilken damcykel som helst. Cykelmotorn sitter inne i navet och att trampa helt utan gas kändes förvånansvärt lätt. Perfekt, för jag vill ju ändå ha lite motion med cyklingen, hehe.

Till skillnad mot Lifebikes fasta gas, var däremot gasen på Promovec steglös och justerades med ett ordinärt gashantag, vilket jag senare fick ta mig en funderare på om det var bra eller inte. Med tanke på fartvariationerna i Lund, fann jag att en steglös gas skulle passa mig bättre än en fast. Det är verkligen mycket tramp och broms på kullerstenarna och känslan av en cykel som drar iväg med mig – istället för jag med den – var fortfarande i färskt minne från turen med Lifebiken.

Kvalitetsmässigt så sa både cykelhandlaren i Röstånga och i Lund att de aldrig har fått in några klagomål på Promovec. De båda tyckte att det var en toppencykel. Handlaren i Lund hade även sålt Giant – rolls roysen – men varit mycket besviken då allt har varit fel på dessa. Promovec kommer från Danmark och är helt klart mycket bättre anpassad till vårt nordiska klimat, menade de.

Positivt om Promovec

+ Underbar känsla att flyga förbi andra flåsande cyklister som står upp och trampar med alla sina muskler. Själv sitter jag ner och trampar sakta i trean. Undrar om de tänker att jag måste ha starka lårmuskler?

+ Steglös gas som passar utmärkt i Lund

+ Även om man inte har gas, går cykeln otroligt lätt att cykla på.

+ Man får motion men slipper det känna jag-får-inte-luft känslan.

+ Man slipper bli helt våt av svett på ryggen, men håller värmen fint när det är kallt.

+ Skillnaden mellan tvåan och trean är större än på min 7-växlade. Ungefär som mellan trean och femman på den 7-växlade. Skönt att slippa växla så mycket.

+ Batteriet är lätt att dra ut och ta med sig in.

 

Negativt om Promovec

– Låset är lite kruxigt då man måste föra tillbaka den en halv centimeter för att få ut nyckeln.

– Starta i trean och full gas när det är snöslask i uppförsbacke är inte att rekommendera. Framhjulet spinner och vill lägga sig på sidan.

– Framljuset går på litet batteri och måste manuellt sättas på och av. Det skulle vara kopplat till stora batteriet och slås av och på tillsammans med baklyktan.

– Ont i tummuskeln mitt i handen när man gasar länge. Kom på att jag höll för långt in på handtaget. När jag flyttade ut handen lite, kändes det mindre. Men inget roligt att sitta och hålla på gasen i långa sträckor.