Project Description

1. Lär dig SEO

SEO står för search engine optimization och betyder att man optimerar sin sida så att sökmotorerna hittar dig. Eftersom Google är störst, lönar det sig att titta på Googles riktlinjer och följa dem. Det går inte att lura sökmotorer och fuskmetoder straffar sig i längden och kan leda till sajt-döden. Det som gäller är hårt arbete, kunskap och tålamod.

2. Sökordsoptimera

Vilka sökord kommer folk att använda när de ska hitta dig? Sökorden är A och O. Lägg mycket tid på dessa och tänk hela tiden utifrån kundens perspektiv. Andra namn på samma sak är variabler, nyckelord och sökord.

När du hittat sökorden ska du använda dessa i dina webbadresser, i ditt domännamn, sidans titel, länktitlar, metataggar, huvudrubriker och underrubriker, bildnamn och som länkar. När man är nyetablerad kommer till exempel inte många söka på ditt företagsnamn, så undvik detta tills du blivit så stor som IKEA eller Adobe.

Erbjuder man logotyper, är snygg logga bättre sökord än logodesign. Jag ska givetvis använda båda, men snygg logga bör vara en H1:a (huvudrubrik) och logodesign kan få bli en H2:a (underrubrik). Har jag två sökord som jag tycker är lika viktiga, kan jag ha båda som H1:or, men i olika stycken.

Det som är viktigt är att skaffa dig förståelse för hur din målgrupp tänker och uttrycker sig.

3. Skaffa en blogg till din sajt

Google älskar uppdateringar och ändringar. En sida som där inte händer något, glider snabbt ner på träfflistan. Ett bra sätt att förnya sidan och skapa inlänkar är att skapa en blogg. Där ska man posta saker som är relevanta utifrån ditt kundsperspektiv.

Ett varningsfinger vill jag dock ge: En blogg måste uppdateras frekvent, minst en gång i veckan. Har du inte ämnen, lust eller tid att uppdatera – skippa bloggen.

4. Säg något hos andra
Ett bra sätt är att hälsa på andra och börja vara aktiv med närvaro och kommentarer. Här kan du agera snyggt och väva in smygreklam till din egen sajt. Men var försiktig: Ingen gillar läsa om Rea på Skor på en sida som handlar om katter, så vida du inte rear kattskor!

Själv hänger jag mycket på mammabloggar och mammaforum eftersom jag säljer bärsjalar och bärpåsar att bära sina barn med. Då kan jag svara på en post om hur man knyter sin sjal genom att beskriva knyttekniker i posten och avsluta med: Bilder på hur man knyter bärsjal hittar du på moaorganic.se. Jag delar med mig av kunskap och läsaren bestämmer själv om den vill gå in på min sajt och se bilderna.

5. Anlita tävlingar
Folk älskar tävlingar och att tipsa andra om dem. På MoaOrganic hade jag en tävling där jag lottade ut valfri produkt urmoaorganics e-shop. På så sätt fick jag alla de som tävlade att gå in i shoppen och klicka runt på moaslings modeller.

Det är viktigt att du gör tävlingen enkel. Skapa färdiga länkar, bilder och text som du vill de tävlande ska sprida. Klipp och klistra gillar folk. Dessutom styr du själv så att mottagaren får den bild av ditt företag som du själv vill ge.

Tävlingar ska vara tidsbegränsade men kan gärna återkomma gång på gång. Tänk på att priserna ska vara attraktiva och gärna marknadsföra ditt företag ytterligare.

Biobiljetter vara ett lockande pris, men ett paraply med din logga eller en valfri produkt ur ditt sortiment är mer värdefullt utifrån din egen marknadsföring. Det ska vara win-win för båda parter.