Projektbeskrivning
MOA Logga
Loggan är nu vald. För mig är loggan viktig för att bygga mitt varumärke. Precis som för MOAorganic vill jag att den ska signalera det jag står för, min professionella profil utåt och det som MOA ska erbjuda till kunderna.
Design är såklart viktigt då mitt ena ben är webdesign och företagsprofiler. Jag lade ner mycket tid på att hitta en bra typsnitt som speglar min grafiska ådra. Stil, mjukhet och kreativitet hittade jag i fonten Gembria gjord av weknow.
Enkelhet är också något jag förespråkar, både inom design och inom utveckling av organisationens processer. En av mina styrkor är att se mönster i komplexitet, hitta den lämpligaste vägen och skapa en strategi för att nå dit. För mig är uttryck som Keep IT Simple och Less is More inte bara floskler utan något jag försöker leva efter. Det var därför viktigt att loggan speglar enkelhet.
Människan i centrum är en aspekt vi ofta missar. Kommuner och landsting genomgår stora och mindre förändringar för att ändra så att man sätter patienten/kunden/brukaren i centrum istället för den organisation den drabbade råkar befinna sig i. Inom förändringsarbete i privata sektorn ser jag många företag som försöker anpassa människorna till IT-systemet istället för tvärt om. Färgvalet blev således lite feminint, mjukt och harmoniskt, något som jag själv associerar med medmänsklighet och mjuka värden.
MOA bygger sitt varumärke
Jag har gått på kurs, läst böcker, tittat på TED föreläsningar samt googlat för att få ett hum över vad och hur man bygger ett varumärke. Det svåraste har varit att förstå var jag börjar och hur jag lämpligast lägger upp min strategi.
The Rynge Group har tagit fram en process för att arbeta med personligt varumärke. När jag hittade processen på Ryngebloggen kände jag direkt att denna struktur är något jag kan utgå ifrån när jag arbetar med att bygga MOAs varumärke.
MOA är synonymt med MOnica Anderberg, eller Media- & OrganisationsAktiviteter. Precis som Jonas vill jag hamna på mina kunders mentala shoppinglista när behov inom mitt kompetensområde uppstår. Mitt mål är att påverka vad andra tänker och känner när de hör mitt namn. Jag vill ta kontroll över mitt rykte och mitt erbjudande ska bli synonymt med hur andra beskriver mig.
Eftersom min kompetens ligger inom Web och Organsiationsförändringar kan jag inte urskilja en specifik målgrupp. Alla branscher kan behöva stärka sin digitala avdelning eller få hjälp med kartlägga och utveckla processer för att skapa ett enhetligt arbetssätt inom organisationen.
Ett förändringsarbete ser i grund och botten likadant ut i de flesta branscher. Man har ett IT-system i botten och man har en ledning som vill tjäna pengar i toppen. Däremellan finns det en kund och den egna personalen som ska trivas och leverera.
Mål och resultat av processen av att bygga ett personligt varumärke känns idag svåra att mäta. Många av mina värden är dessutom subjektiva. Jag vet inte om detta kommer klarna på vägen, men förhoppningsvis ska arbetet leda till bättre självinsikt, hitta mina kärnvärden och ge andra en klar bild över Monica och hennes kompetens.
MOA Erbjuder
- -Vad är jag duktig på?
- – Vilken unik kompetens har jag?
- -Vilken marknad vill jag verka på?
- -Vilket problem hos min kund vill jag lösa?
- -Vad erbjuder jag och vad betyder det för kunden när jag ”skruvar på deras saker”?